Pages

7 feb. 2012

Ryggvärk och astrofysik

Suck hänt något i svanken.. Vet inte vad det är men när jag typ lyfter högerben så gör det ont i vänster sida i svanken xD Haha jag vet.. Makes no sense. Men så äre!

Suttit i skolan nu och väntar på att bussen ska gå så man kan komma hem någon gång. Det är ju naturkunskap som jag haft och vi har börjat med astronomi! Vilket intresserar mig väldigt mycket :) Ett av mina favorit ämnen i skolan faktiskt, efter historia så klart ;P

Men eftersom vi pratade om astronomi så kom vi in på bigbang och relativitets-teorin, att tid är relativt alltså. Då började ju jag då myta med honom då man kan se att alla galaxer har som en ljuspunkt i mitten och då så har man ju en teori om att det sak vara ett stort svart hål där i. Den här ljuspunkten "vet" man att det är massa stjärnor som av någon anledning samlats där när dom egentligen annars är väldigt långt ifrån varandra.
Men i alla fall så pratade vi om det här svarta hålen och då sa jag ju det att då måste ju alla galaxer vid någon punkt försvinna in i det svarta hålet och då kom vi in på det här att bigbang kommer gå tillbaka till crumbelbang eller något sådant som de kallade det. Alltså att det här expantionen skulle avta och istället gå baklänges tillbaka. Universum skulle då alltså krympa till ingenting igen.

Men vad är då detta ingenting som unviersum skapats ur? Teorin är ju att bigbang kommer skapas och förintas om och om igen men som sagt, någonting kan ju inte skapas ur ingenting! Det måste finnas någon utgångs punkt som allt kommer ifrån. Att våran värld som vi vet den är (Citat) " En atom i en vattendroppen, på ett grässtrå, på en äng, på en planet, i ett universum" Etc etc etc...

Då kom vi in på parallella universum och det här med att tid är relativt. Man kan ju faktiskt inte veta egentligen men att det då skulle finnas som en stort förklaring etc..

jaja jag hinner inte skriva om alla mina egna teorier här men i alla fall, (Som ni kanske märkt) är detta ett ämne om intresserar mig något oändligt och skulle lätt vilja forska vidare i detta. Men synd att man har verkligheten att ta hand om. Men vem vet! kanske någon gång när jag börjar högskolan så kanske man ska skriva upp sig på någon sån här klass och se om de kanske intresserar mig ännu mer :) Astrofysiker låter väldigt långsökt, men kanske amatör-liknande-inte-alls-astrofysiker! ;)

Ciao ciao

0 kommentarer:

Skicka en kommentar