Pages

2 juni 2012

1 dag försent


Nu har vi gått in i vecka 19 mina vänner! Tiden går fort :) är ju +1 idag men aja xD Det är 5 dagar kvar tills det är dags för Ultraljud <3 Mamma ska passa Olivia undertiden så hon inte behöver sitta och vänta jätte länge utan kan få leka med mormor istället ^^ så får jag och Johannes i lugn och ro kolla på den nya bebisen :) Denna gången ska vi nog allt fråga om Kön eftersom då vet vi redan innan om vi behöver köpa lite pojkkläder och om jag kan sortera ut allt rosa som finns eller om vi istället inte får behöver köpa någonting sådant ^^

Förra gången när jag väntade Olivia så hade jag en känsla av att det var en flicka i magen och jag stod fast för det genom hela graviditeten trots alla sa att det nog är en pojke :P Men jag hade rätt!
Men denna gången har jag ingen aning! Har ju inte kommit så långt in än heller så man har fått fundera på det men ah det ska bli spännande och för min del spelar det ingen roll om vad det blir för det är ju ett barn fortfarande ^^

Johannes vill ju gärna ha en pojke (så klart) men tror inte det kommer spela någon roll för hans del heller faktiskt även om han gärna vill ha en pojke :)

Måste säga att jag är lite orolig inför det denna gången för bebisen i magen är inte alls som Olivia var. Den är jätte lugn och är ganska orolig att det ska vara något som inte stämmer :/ Men förhoppningsvis är det bara en lugn bebis eller så har jag moderkakan i framvägg denna gången :) Får hoppas på det!

Vecka 19

Bebisen
Din bebis är denna veckan 13-15 cm och väger ungefär 200 gram. Vid förlossningen väger den vanligtvis 15 gånger mer, så den kommer lägga en hel del på hullet framöver.
En av de mest fascinerande sakerna med fostrets utveckling är hjärnan. Hjärnan är ett av de första organen som bildas de första veckorna och dess abnorma storlek i förhållade till resten av kroppen under den första delen av utvecklingen visar dess stora betydelse. I vecka 19 har muskler i hela kroppen kopplats ihop med hjärnan via nervtrådar och kan därmed kontrolleras medvetet av bebisen!
Öronen står ut från huvudet, och i munnen börjar de första groddarna till barnets permanenta tänder dyka upp. Armar och ben har nu korrekt relativ storlek i förhållande till kroppen och fötterna är hela 2,5 cm långa!

Du

Många kvinnor kan känna livmodern 2-3 cm under navlen och om du ser din profil i speglen kan du verkligen se hur din kropp har förändrats. Det är inte ovanligt att vid det här laget ha gått upp 5-6 kg. Av detta svarar beisen för c:a 200 gram, moderkakan 170 gram och fostervattnet ungefär 310 gram.
Vidare har dina bröst ökat i vikt med 170 gram vardera och livmodern med ytterligare 300 gram!
Det är viktigt att komma ihåg att viktökningen skiljer sig mellan olika kvinnor och det finns ingen anledning till panik om du gått upp lite mer eller mindre än genomsnittet.
Viktökningen kommer förmodligen att påverka din hållning och din sömn.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar